הקווין-לטר מלא בערך על שיווק ומיתוג לעסקים וארגונים…
נשמח לשתף אותך במלא טיפים ותוכן איכותי
נדמה שיש פער גדול בין מה זה סטוריטלינג, לאיך אפשר להשתמש בו בתוכן עבור העסק שלנו.
במאמר הזה אני אתן לכם הצצה ל-4 טכניקות סטוריטלינג מדהימות שאני משתמשת בהן ויעזרו לכם ליצור סטוריטלינג מדהים בתוכן העסקי שלכם.
לכל טכניקת סטוריטלינג יש מבנה ברור, שיעזור לכם להפוך את התוכן שלכם להרבה יותר מדויק עבור הקהל והלקוחות שלכם. המבנים האלה יעזרו לכם, כפי שהם עוזרים לי, ליצור תוכן עסקי מדהים עם מעורבות גבוהה, וכמובן- יעזרו למצב אתכם כאוטוריטות בתחום שלכם.
במבנים האלה תוכלו להשתמש בבלוג שלכם, בפוסטים ברשתות החברתיות, בדפי המכירה שלכם וגם בסרטונים.
אני מתרגשת לחלוק אתכם את המבנים וטכניקות הסטוריטלינג האלה, מכיוון שהם קודם כל עושים סדר ומייצרים פלואו שעוזר להעביר את המסרים הנכונים, בהיררכיה הנכונה.
לפני שנעבור לתוכן שלשמו נתכנסנו, אני רוצה לעשות איזושהי הפרדה בין סטוריטלינג כסיפור לבין השימוש של סטוריטלינג לשימוש עסקי בכלל ובתוכן בפרט.
רוב האנשים שאני מדברת איתם נוטים לחשוב שסטוריטלינג עסקי הוא פשוט לספר סיפור ולתת מלא דוגמאות. זה אומנם נכון ברמה כזו או אחרת, אבל זה גם שטחי ולא מייצר אמון עם הקהל שלנו לאורך זמן.
סטוריטלינג עסקי הוא צורת תקשורת מעולה עם הקהל שלנו.
הוא מייצר אמון, אוטוריטה, ומשיכה לתוכן ולמסרים שלנו.
השלב הראשון הוא להבין מה הם המסרים העיקריים אותם היינו רוצים להעביר לקהל שלנו?
מה שזה אומר בפועל, זה שאם אני כותבת פוסט, משתמשת בדוגמה או מספרת סיפור, הם חייבים להעביר את המסרים העיקריים של העסק שלנו.
הבחירה של הסיפורים, הדוגמאות או הדרך בה אני בוחרת את המילים המתארות בתוכן או בהרצאות שלי, הן כאלה שתומכות במסרים שלי.
אני יודעת שההבנה של הקונספט של סטוריטלינג עסקי הוא מורכב, אבל מבטיחה לכם שאם רק תנסו להתעמק במחשבה של איך לעשות את זה, האסימון יפול ותמצאו את הדרך ליצור סטוריטלינג מדהים לעסק שלכם!
מוזמנים להמשיך לעקוב אחרי תוכן בבלוג שלי, אני כותבת על סטוריטלינג וכתיבת תוכן לא מעט.
׳מסע הגיבור׳ היא טכניקה ידועה שדי משתלבת עם מבנה דיסני.
העקרון שלו פשוט, והוא מתרכז בגיבור אחד שעובר תהליך.
לפני שנבין איך אפשר לתרגם את זה לתוך התוכן שלנו, חשוב שנבין את 3 השלבים שמרכיבים את הטכניקה הזו:
השלב הראשון הוא היציאה למסע
בסרטים אנחנו רואים שיש איזשהו אירוע חיצוני, שבגללו הגיבור.ה יוצאים למסע שלהם.
הגיבור צריך להתחבר לפוטנציאל הגלום בו ולעבור מסע מפרך.
הוא נתקל בהרבה חוסר וודאות, קושי ואפילו רצון לוותר באמצע.
לדוגמא – סימבה עוזב את העמק אחרי שאבא שלו נהרג.
מולאן יוצאת ללחום במונגולים אחרי שגייסו את אביה .
השלב השני הוא הליווי והחניכה
הגיבור.ה מוצאים את עצמם במציאות חדשה, בה הם צריכים להוכיח את עצמם. אבל תמיד יש דמות שתומכת בגיבור.ה ועוזרת להם למצוא את הכוחות שלהם.
לסימבה היה את טימון ופומבה.
למולאן היה את מושו הדרקון.
השלב השלישי הוא חזרה לעולם הישן
החזרה היא אחרי שהוא התגבר על המכשולים שלו, וחוזר לעולם המוכר עם תחושת נצחון, חכמה וחוזק.
סימבה הפך למלך האריות.
מולאן הצילה את קיסרות סין והביאה כבוד למשפחתה.
אז אחרי שהבנו את המבנה, ונראה לי שהוא אפילו עשה לנו קצת סדר והגיון, בואו נבין איך אפשר להשתמש בו בתוכן שלנו בצורה מעולה 🙂
יציאה למסע תהיה תבוא לידי ביטוי בשאלות שיעזרו לך להבין מה הסטטוס קווו של הקהל שלך.
מה קורה בחיי הפרסונה שלך, שגורם לה לחפש מוצר/ שירות חדשים? מה התפנית בה היא מבינה שהיא צריכה לצאת למסע?
אם תענו על השאלות האלה, תדעו מאיפה להתחיל.
הליווי והחניכה, זה השלב בו אנחנו ממצבים את עצמנו כמי שיכולים לעזור לגיבור.
נשאל מה הם הכאבים והמציאות החדשה, שאתם יכולים לעזור להם בהם? איך אתם יכולים לייצר עבורם פתרון?
והדבר האחרון במסע הגיבור – החזרה לעולם הישן.
חשוב להתמקד בחוויה של הלקוח שלנו. איך המציאות החדשה שלו תראה אחרי שהוא התגבר על המכשולים.
נשאל איך הפתרון שלי יכול לעזור לפרסונה להתגבר על המכשולים שלה ולהפוך אותה למנצחת? מה היא אותה נקודת נצחון?
איך המציאות של הלקוח שלי תשתנה?
טכניקת הגשר מעבירה את הלקוח ישירות מהמציאות העגומה עם הבעיה ליעד אותו היה רוצה להשיג, כשבדרך נמצב את ״הגשר״ שעוזר ללקוח להגיע לשם כמסלול יחידי להגיע ליעד.
גם כאן, יש 3 שלבים.
שלב 1 – לפני הגשר
נשים מראה למציאות כפי שהיא עבור הלקוח כרגע, לפני שהוא חווה את השירות שלנו או השתמש בפתרון שנתנו לו.
המטרה היא לעורר רגש ולגרום להזדהות עמוקה עם הבעיה שנציג דרך התוכן. נתמקד בתיאור העולם עם בעיה ספציפית וכואבת.
שלב 2- אחרי הגשר
כן, זו לא טעות, קופצים ישירות לאחרי הגשר.
נייצר תמונת מציאות בה נראה ללקוח איך החיים שלו יכולים להיות, אם הוא יעשה שינוי כלשהו.
כלומר, איך העולם שלו יראה בלי הבעיה או אם היא תפתר.
שלב 3- הגשר
הנה איך להגיע למציאות שהלקוח רוצה.
הצלחנו לייצר פער לא קטן בין המציאות העכשווית, העולם של הלקוח בסטטוס-קוו, לבין העולם הרצוי, אחרי הפתרון. עכשיו זה הזמן לגשר על הפער בעזרת הפתרון שלנו. פה נציג את השירות, המוצר והנסיון שלנו.
הדוגמא שהכי עוזרת להמחיש את זה היא פרסומת להלבנת שיניים.
תדמיינו לכם מישהי יפה מחייכת עם שיניים צהובות, כל מה שאפשר להתמקד בו הם השיניים שהצהיבו.
ואז, סביר להניח שיראו תגובה נגעלת של מישהו או חיווי שלילי.
ממש אחרי, מראים את אותה האישה, מחייכת בשיניים צחורות כשלג, ואיך החוויה שלה בעולם השתנתה. סביר להניח שהחיווי שהיה שלילי, יהפוך לחיובי.
בסוף פשוט מציגים לכם את המשחה החדשה של ״חברת שקר כלשהו״, והיא מוצגת כגשר המתווך בין שיניים צהובות לשיניים לבנות. הנה הפתרון שלכם, זה שבעזרתו החלום שלכם יוגשם.
את הטכניקה הבאה אני משאילה מעולם ה NLP.
כל מי שמכיר אותי יודע שאני אוהבת ״לתרגם״ עקרונות מעולם אחד לשני, ופה אני גם מוכיחה את זה.
קודם כל, חשוב לי לציין שאני לא NLPיסטית, מעולם לא למדתי את זה ואני גם לא מתיימרת להבין בתחום הזה.
אני כן משאילה משהו שאני מאוד אוהבת וזה ״ויזואליזציה״.
יש למח שלנו יכולת מדהימה לחשוב שדברים כבר התרחשו אם אנחנו מדמיינים משהו לפרטי פרטים ומשתמשים בזמן הווה.
לטכניקה הזו יש 2 חלקים:
החלק הראשון הוא לבחור את הערך האחד שאני רוצה להעביר ללקוחות שלי. הערך הזה הוא משהו משנה חיים, משהו משמעותי.
לדוגמא, מבין כל התועלות שלקוחות משיגים בליווי עסקי איתי, אני אבחר רק אחת, משמעותית:
לדעת איך לייצר תוכן שיהפוך אותם לאוטוריטה.
החלק השני הוא ויזואליזציה.
עזרו ללקוח הפוטנציאלי שלכם לדמיין את המציאות החדשה שלו, יחד עם התועלת שלכם.
לדוגמא, אתה מתעורר בבוקר ולא מרגיש לחץ.
יש בך ידיעה שגם היום, כמו כל יום, יפנו אליך לקוחות מתעניינים.
התוכן שיצרת מתוך אסטרטגיה ברורה, ממשיך לעבוד עבורך.
כבר מכירים אותך. מכירים את הערך שיש לך לתת. המחירים שלך גבוהים יותר מבעבר, ויותר אנשים רוכשים בפחות מאמץ.
בזכות הזמן שהתפנה לך, אתה עושה אימון בוקר ברוגע, לוקח את הבת שלך מהגן ואפילו סתם מקשיב למוזיקה.
דבר שחשבו לי להדגיש, שלב הויזואליזציה יעזור אך ורק אם הפירוט נשמע ריאלי, עושה חשק ללקוח להגיע לתמונת המציאות הזו, והוא למעשה כבר מדמיין איך החיים שלו יראו ממש בקרוב.
הקונפליקט הוא החלק הכי חשוב בתוכן שלנו. הוא גורם לדרמה, מושך תשומת לב ומוציא אנשים מאזור הנוחות שלהם.
העניין שנוצר סביב האירוע ש״לא הסתדר״, ההקרבה, סדרת הטעויות – כל אלה גורמים להזדהות עמוקה של הקורא עם התוכן והמצב שלנו.
כשאני אומרת קונפליקט, אני לא בהכרח מתכוונת לקלאש בין שני אנשים.
יש קונפליקט בין אדם לאדם אחר, בין אדם לטכנולוגיה, בין אדם לבין עצמו… בעצם כל מה שמשתבש ולא הולך לפי התכנית.
במבנה של הקופנליקט בסטוריטלינג יש 2 סוגי מבנים עיקריים:
אני ממש אוהבת את הבילד-אפ, כי הוא מייצר אמון חזק ובו גם נתמקד היום.
המטרה היא לייצר בילד-אפ ומתח בין הקורא לטקסט שלנו.
להכניס את הקהל שלנו יותר ויותר לתוך החוויה שלנו ולהדק את ההזדהות, הקרבה והאמון.
החלק הראשון הוא הכנת הקרקע.
השקט שלפני הסערה. החיים הרגילים לפני שהכל משתבש. בגדול, זה תיאור של המציאות לפני שקרה משהו.
החלק השני הוא בניית הקליימקס.
תיאור של משהו שהשתבש, מקרה שקרה, משהו שהפר את השלווה. אבל זה לא רק דבר אחד, אלא מקרה אחרי מקרה של פאשלות. ונחשו מה? – המצב רק נהיה יותר גרוע.
נשתמש בתיאורים של מה שקרה, תחושות, מחשבות וננסה לצייר תמונה בראש של הקורא.
החלק השלישי הוא כנגד כל הסיכויים.
פה אנחנו נראה איך כנגד כל הסיכויים, הצלחנו לייצר סיום שמח, אופטימי או חיובי.
בעיניי, החלק הזה מתחלק בעצמו ל2 תרחישים.
1. אם אנחנו מספרים על משהו שקרה לנו, אז המטרה של התוכן היא מוסר ההשכל, ההתנהלות שלנו או התובנות שלנו הם אלה שפותרים את הקונפליקט.
2. אם אנחנו מנסים למכור משהו, אז השימוש במוצר או השירות שלנו, הם אלה שיפתרו את הקונפליקט ויגרמו לעולם לחזור לקדמותו או לשפר אותו.
דוגמא קלילה כדי להמחיש איך זה המבנה הזה יכול לשרת אותנו: לפני כמה חודשים התחלתי לעבוד עם חברת כנסים בינלאומית על אסטרטגיית התוכן שלהם. אחד הפרוייקטים שלקחתי, היה ליצור להם פרזנטציית הכרות עם לקוחות.
המסר העקרי שרצינו להעביר, היה שבחירת חברת כנסים צריכה להיות גם לפי המקצועיות של החברה, אבל בעיקר לפי האדפטיביות של העובדים שלה למצבים בלתי אפשריים.
אז התחלנו את הפרזנטציה עם סיפור אמיתי שקרה.
הפרזנטציה מתחילה בהכנות לכנס בניירובי, קניה, ואיך הכל היה רגוע.
מלא רופאים וחוקרים מכל העולם כבר על מטוסים בדרך לקניה והצוות של הארגון הולך לבדוק שהכל מתנהל בצורה טובה. כשהם הגיעו למרכז הכנסים בקניה, הם גילו שהנשיא נואם שם בכנס של כמה ימים.
ולהם – להם לא נשאר מקום לכנס.
ישר הם ניסו לתפעל את האירוע, כל החלופות תפוסות, אנשי המרכז רצו להוציא אותם לדשא. פתאום היו לא מעט קונפליקטים ופערים. הזמן עובר, והכנס מחר.
אחרי שתיארנו את הקונפליקט, הדרמה והפאניקה, הגענו לפתרון.
צוות הארגון מצא קומה ריקה ששומשה כמחסן. הם גייסו את כל העובדים של מרכז הכנסים כדי לפנות את הקומה, לעצב אותה כמו אולם כנסים, לחבר אותה למערכות השונות וממש כמה שעות לפני תחילת הכנס, כנגד כל הסיכויים, הכל היה מוכן בזמן.
הפרזנטציה הזו מנצחת תמיד ומותירה פיות פעורים.
הסיפור הזה זכיר, מעניין ומשרת את חברת הכינוסים.
לסיכום, סטוריטליג נכון דורש חשיבה והבנה של המסרים.
לכל תוכן אפשר להתאים יותר מטכניקה אחת, אבל כדי לבחור מי מהן הכי מתאימה, אני מזמינה אתכם לחשוב מה המטרה של התוכן.
ברגע שיהיה לכם ברור איזה מסע הייתם רוצים להעביר את הקהל שלכם, יהיה לכם הרבה יותר קל להבין איזו טכינקה מתאימה.
דבר נוסף, אל תנסו שהתוכן שלכם יהיה מושלם. זה לוקח זמן.
אחד העקרונות החשובים ביותר ביצירת תוכן עסקי מעולה, זו היכלת שלנו ליצור תוכן אותנטי, מתאים ולהיות קשובים לקהל שלנו.
אם המבנה של הסטוריטלינג לא זורם לכם, תנטשו אותו.
מה שיפה בתוכן, זה שהוא תמיד מאפשר לנו ליצור מבנים חדשים ולהשתמש במילים שלנו בצורה שמתאימה לנו ולמותג שלנו.
בהצלחה! 🙂