תתחילו לספר סיפורים

למה ואיך כדאי להשתמש בסטוריטלינג בעולם העסקי

איך אפשר להמחיש רעיון בצורה כ״כ ויזואלית שהמאזינים יוכלו לחוש את המסר, לטעום את התהליך ולהתרגש בהגעה לנצחון? לנתונים יש דאטה-טלינג. לתמונה יש ויז׳ואל-טלינג ולנו יש פרסונל-טלינג. בכדי שהפרזנטציה הבאה שלנו לא תכלול פיהוקים ומבטים נוגים לכיוון השעון, עלינו לייצר דרך יצירתית ומעוררת השראה להעברת המסרים שלנו. סטוריטלינג הוא כלי שמאפשר לנו לשחק עם הדמיון, לתת דוגמאות מוחשיות ולסחוף את מי שמקשיב לנו ואף לשלוט במסרים שהוא קולט.

סטוריטלינג היא אמנות שניתן לתרגל וככל שנהיה במודעות גבוהה יותר לדרך בה הסיפור בנוי ואיך להעביר את המסר שלנו, נוכל להשתמש ב Soft Skill המדהים הזה גם בעולם העסקי. סטוריטלינג הוא כלי מומלץ לשילוב בתהליכי מכירה ופרזנטציות מקצועיות.

אנו נשתמש בסטוריטלינג על מנת לספר המון פרטים מבלי לנקוב בשמם מפני שהמסקנה מהתיאור היא גלובלית.

לפני מספר שבועות התחלתי לעבוד עם חברת סטארט אפ קטנה שהכפילה את עצמה במהלך חודשיים. בעקבות הגדילה חלק מהעובדים הותיקים קודמו לתפקידי הנהלה. מפני שלא היה להם נסיןו ניהולי, חלק קרס תחת העומס והמעבר לתפקיד הניהולי לא הצליח והם התקשו לעמוד במטרות ֿוהמשימות שלהם, מה שפגם בגדילה והרווחיות באופן קשה. קושי נוסף היה לנהל את הצוות החדש שלהם. לאחר אבחון ארגוני קצר, התחלנו מיני קורס מותאם של ארבעה מפגשים מרוכזים של למידת בסיס הניהול והגדלת סל הכלים לניהול בעולם העבודה הפוסט- מודרני. נכון לעכשיו, הארגון מתחיל לצבור תאוצה ולהגדיל את שורת הרווח שלו והמנהלים מדווחים על יכולות חדשות, ראייה מרחבית ושיטות ניהול שעובדות עבורם. אה כן, הם גם הצליחו לעמוד ביעדים שהציבו!

יכלתי לספר לכם שאני יועצת אסטרטגית וארגונית טובה. במקום זה בחרתי לספר לכם על סיפור הצלחה שלי שממנו נגזר שאני טובה במה שאני עושה. אתם הגעתם למסקנה הזו, מבלי שאני אצטרך לשבח את עצמי בכלל. מבינים מה היתרונות של הסטוריטלינג?

בגלל שלעשות סטוריטלינג טוב לוקח זמן, החלטתי לרכז עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם לעשות קצת סדר… אז יאללה, בואו נתחיל:

1. ספרו סיפור כמו באגדות

לכל סיפור טוב יש מבנה ברור. אם תחשבו על זה, אין הבדל בין המבנה של ׳בת הים הקטנה׳, ׳אישה יפה׳ ו׳הצעקה׳. ״המבנה המנצח״ מסייע לנו לרתק את הצופים/ מאזינים, להעביר להם מסר ספציפי ולהוביל אותם לתוצאה והמסקנה הרצויים.

לכל סיפור צריך מקום וזמן, גיבור, רשע/קונפליקט, תהליך ונצחון.

אז איך בונים סיפור טוב ומה המבנה שלו? זה די פשוט…

קודם כל מנסים להבין מה המסרים והתוצאה של הסיפור. לדוגמא, אם ארצה להוביל את המאזינים לרכוש מוצר או שירות כלשהו, אני אבין מה הם המאפיינים של אותו מוצר.

שהמוצר טוב, משנה חיים, יותר טוב מהמתחרים וכו… ואבנה את הסיפור שלי סביב הערכים הללו.

אני תמיד לוקחת מקרה אמיתי שהתרחש ועושה לו פריימינג מתאים, מדגישה פרטים מסויימים, משמיטה אחרים ומוסיפה נופח דרמטי (לעיתים).

אחרי גיבוש הערכים, אני מתחילה להוביל את הקהל שלי לנצחון.

2. מיהו הגיבור?

רוב מספרי הסיפורים (Personal Storytelling), חושבים שהם הגיבור. במובן מסויים זה נכון, הם מספרים חוויה שהתרחשה להם. מה שהופך בעיניי סיפור לסטוריטלינג טוב הוא היכלת לחבר את הקהל ולהבין שהם הגיבור האמיתי. הסיפור שלנו הוא רק האמצעי דרכו הם יהפכו לגיבור.

בתהליך מכירה, פרזנטציה, ראיון עבודה- you name it, הצד ש״מוכרים״ לו, תמיד יהיה חסר סבלנות. הצד שיודע שצריכים לשכנע אותו נדרך והקפיצות שלו עשוייה לסכל את היכלת שלו לחוות את האיטרקציה שלנו כמועילה עבורו. זה הזמן שלנו להוריד את ההגנות. אז איך עושים את זה? הופכים אותם לגיבור דרך הזדהות עם הסיפור שלנו.

הגיבור הופך לכזה לא רק דרך תשומת הלב והזרקור שהסיפור מפנה אליו, אלא הוא דמות עגולה- כזו שעושה איזשהו מהפך או עוברת דרך כבירה לנצחון.

אם נקח את ׳בת הים הקטנה׳ מהדוגמא למעלה, היא הופכת לגיבורה כי היא מורדת במוסכמות, מסתבכת עם מכשפת הים ובסופו של דבר, אחרי תהפוכות רבות- זוכה בנסיך. כל ילדה שצפתה ב׳בת הים הקטנה׳ אי פעם, רצתה להיות אריאל ובכך היא הפכה להיות הגיבורה בעצמה. ולמרות שאף אחת מאיתנו לא רצתה להיות כלואה במעגל הזנות, כולנו ייחלנו להיות במקומה של ג׳וליה רוברטס ב׳אישה יפה׳.

3. הדגישו את הקונפליקט

מה היה קורה לו אריאל הייתה פוגשת את הנסיך, מתאהבת בו והם היו מתחתנים מיד? לא היה סיפור. הקשר הרגשי נולד ככל שהקונפליקט מורכב ומסובך יותר. ככל שהדרך שהגיבור צריך לעשות בכדי להגיע לנצחון ארוכה יותר- כך נצליח לרתום את הקהל שלנו לסיפור ונעורר הזדהות.

אבל מה קורה בפרזנטציה מקצועית? אנחנו חייבים להבין מהו הכאב אותו אנחנו פותרים ומהי הבעיה. בסדנת סטוריטלינג שהעברתי שאלו אותי ״מה ההבדל בין כאב לבעיה, זה לא אותו הדבר?״ והתשובה שלי כמובן הייתה- לא!

תארו לעצמכם שיום אחרי יום אתם מאחרים לעבודה והמנהל שלכם מאיים לפטר אתכם. אתם מאחרים לעבודה בגלל שיש שיפוצים של הרכבת הקלה ברחוב היחיד ממנו אתם יכולים לצאת. לא משנה כמה אתם מנסים, אתם מאחרים לעבודה כי הרחוב עמוס ברכבים.

הכאב הוא האיחור לעבודה ואיומי הפיטורין.

הבעיה היא שיש רק רחוב אחד בו אתם יכולים להשתמש.

הפתרון שתציעו יפתור את הבעיה ובכך יסיים את הכאב.

4. עזרו למאזין להגיע לעולם החדש

בסטוריטלינג אנחנו תמיד רוצים להוביל את הגיבור מהעולם הישן, הסטטוס קוו, אל העולם החדש בו אנו מבטיחים לו אושר ועושר.

בעולם החדש אנו פותרים את הבעיות והכאבים של המאזינים לנו. הם רק צריכים לעשות משהו אקטיבי בכדי להגיע לשם. המעבר הוא הוא התהליך שהמאזין עובר.

כלומר, ההגעה לעולם החדש הוא הנצחון שלי, אבל היא רצופה מכאובים וסיבוכים.

בכדי שג׳וליה רוברטס תוכל להפוך לרעייתו של ריצ׳רד גיר, היא צריכה ״להרוויח״ את מקומה. תחילה היא רק נערה עובדת שהוא אסף במקרה וכל מה שחשוב לה הוא הכסף. היא נשארת ללון איתו בשביל הכסף. ואז מתלווה אליו לאירוע בגלל הכסף, לא לפני שהיא מרגישה לא שייכת וחנויות הכלבו מסרבות למכור לה בגדים והיא מרגישה מושפלת. העובדים במלון מביטים בה בחשדנות, אך עם התפתחות העלילה היא מתחבבת עליהם יותר ויותר. הקליימקס מגיע עם ריב גדול בין שתי הדמויות המרכזיות בהן ג׳וליה רוברטס מותירה את הכסף ״שהרוויחה״ בחדר השינה ועוזבת. זהו, היא עברה את השינוי בין חמדנית רודפת בצע לדמות אנושית ופגועה שמעדיפה לשמור על כבודה- זוהי הכנת הקרקע למעבר לעולם החדש והרווחת הנצחון.

למי שתהה איך נגמר הסיפור- ריצ׳רד גיר מגיע אל ביתה ומצהיר על אהבתו. המעבר לעולם החדש הושלם.

כשאנו בוחרים סיפור שמוביל אותנו לעולם החדש, אנו נתעכב על התהליך והמכשולים. ככל שקשה יותר להגיע לעולם החדש, אנו נתרגש יותר כשנמצא את עצמנו שם.

5. אל תזלזלו בחשיבותה של שפת הגןף

זהו נושא למאמר שלם. ובכל זאת אני רוצה לגעת בנושא מעט.

כשאנחנו מספרים סיפור גם הגוף שלנו והטון משחקים תפקיד חשוב באמינות הסיפור. אני לא יכולה לספר סיפור עצוב קורע לב בזמן שאני מחייכת או מדברת עם הידיים בעצבנות בדיוק כמו שאני לא יכולה לספר סיפור מתח במהירות הבזק כשהמילים קופצות להן החוצה (מה עם איזו עצירה דרמטית?).

שפת הגוף שלנו מתחילה במה שבחרנו ללבוש. המראה שלנו מספר סיפור בפני עצמו. לפני שאני מתארגנת לסדנא או הרצאה אני תמיד שואלת את עצמי ״איך הסיפור שלי יתרום למסר״. כלומר, אם קהל היעד שלי צעיר, אני ארשה לעצמי להתלבש בצורה קצת יותר צבעונית, לא הייתי רוצה להיות מחוייטת מדי ואולי ליצור ניכור וחוסר הזדהות. אם אני מרצה בפני מנכ״לים בכירים, אני ארצה להתלבש באופן מתוקתק יותר ובצבעים סולידים- אני מתאימה את עצמי לסביבה.

בעבר ליוויתי מנהלת לפגישת מכירות פרונטלית עם מנכ״ל של חברת הייטק. כשפגשתי בה ראיתי שהיא לובשת מכנסי ג׳ינס קרועים וגופיה שחורה. כמובן שאין בכתוב ביקורת על לבושן של נשים ועל הבחירות שלהן, כן יש ביקורת על חוסר המודעות ואי עמידה בסטנדרט מסויים. מה אותו מנכ״ל יחשוב על אותה מנהלת? מה הסיפור שהיא מספרת? לפי דעתי הלבוש שלה בעיקר מעיד על חוסר מקצועיות של הארגון ממנה היא הגיעה ועל חוסר המודעות שלה לסיטואציה.

שפת הגוף שלנו ממשיכה במנח הגוף שלנו, תנועות הידיים, התאמת התנועות שלנו לסיפור וכמובן שימוש בטון בצורה שמתאימה לנאמר.דוגמאות בולטות הן טון נמוך ואיטי בסיפורים דרמטיים וטון משתנה ועוצר בסיפורים מותחים.

כשאני מספרת סיפור עצוב/ נוגה אני אוהבת לשבת ולהביט בעיניי הקהל שלי. ככה אני יוצרת חיבור ומצליחה להוביל אותה להתחבר לכאב אותו אני מתארת. כשאני מספרת סיפור מותח אני אוהבת להשתמש בידיים שלי במחוות של תיאור.

כפי שאמרתי למעלה, זהו טיפ על שפת גוף- אך הנושא מצריך כתבה שלמה.

הטיפ הכי חשוב הוא להיות במודעות למה ששפת הגוף שלנו והמראה שלנו מספרים למי שרואה אותנו.

רוצה ללמד את המנהלים שלך את רזי הסטוריטלינג? לחצ/י כאן

יאללה! תפרגנו ושתפו...

אולי יעניין אותך גם

שיווק ותוכן

כל מה שצריך לדעת על בניית אסטרטגיית שיווק

אסטרטגיית שיווק נמצאת בבסיס של כל עסק מצליח, אם תעקבו אחרי השלבים למטה, תצליחו לבנות בסיס חזק ומשמעותי לתכנית השיווק …

איך להצליח בראיון עבודה

אני שומעת יותר ויותר ממנהלות משאבי אנוש שאני עובדת איתם שאנשים שאינם מתאימים למשרה- שולחים להם קו״ח. שמועמדים לא יודעים …

לנהל אחרים

סוגי מנהלים

אני תמיד מזכירה לעצמי שאין מנהל מושלם. גם אני כמנהלת פישלתי לא פעם ולא פעמיים. ישנה חשיבות עליונה לפיתוח מודעות …

נגישות

רוצים להפוך למותג?

כדאי לכם לבדוק את

הקורסים שלי